Hogy jön össze az előadás és a márkaépítés? A márkakommunikációval.

Sokan vannak, akik – függetlenül a vállalkozásuk méretétől –, nem fordítanak gondot a márkaépítésre. Pedig fontos tudnunk, hogy akár szánunk erre energiát, akár nem, minden pillanatban, minden megnyilvánulásunkkal épül a márkánk. Sokkal szerencsésebb, ha ezt tudatosan építjük és nem csak engedjük, hogy magától alakuljon.

Nagyon sokat pötyögünk a telefonunkon, posztolunk és kommentelünk, de a kommunikáció egy jelentős része szerencsére még mindig élő szóban zajlik. Emberekkel beszélgetünk. Munkatársakkal, ügyfelekkel, barátokkal. Négyszemközt, kiscsoportban vagy több ember elé kiállva. Ilyenkor pedig eljön az igazság pillanata. Azonnal lehull a lepel a  magabiztosság-önbecsülés-önbizalom hármas tényleges szintjéről. És ugyanebben a pillanatban nemcsak mi, de az ügy, a vállalkozás is megmérettetik – és így épül a márka is. 

Egy cégvezetőnek szerintem elemi érdeke, hogy tudjon előadni. Saját maga miatt, az általa képviselt cég miatt, a munkatársai miatt és a jövőbeli sikerei miatt. Arról nem is beszélve, hogy az említett pozitív mellékhatásokat az élet egyéb területein is kiválóan tudja alkalmazni. Többen szokták mondani nekem, hogy „Imi, jó-jó, de ez nem nekem való. És amúgy sem szeretek szerepelni.” Értem. És? Pár éve egy széles körben kitöltött felmérésben azt találtam, hogy a világ egyik legkarizmatikusabb előadója Steve Jobs volt. Ne felejtsük el, hogy Jobs egy introvertált, félénk, a nyilvánosságot kerülő ember volt. Mégis megtanult előadni, és nem mellesleg a világ egyik legnagyobb innovátora lett. Tudta azt, hogy ahhoz, hogy nagy céget építsen, elengedhetetlen, hogy komfortosan mozogjon a színpadon.

Persze Jobs már a szakértői márkaépítés magasiskoláját képviselte. Követheted az úton: semmi nem épít talán annyira, mint amikor tömegek előtt – akár tanárként, akár ismeretterjesztőként, akár inspirációs előadóként – beszélsz arról, amivel foglalkozol.

De figyeljünk most csak az első lépésekre: hiába értesz ahhoz, amivel foglalkozol, hiába vagy szakértője a témádnak, ha azt nem tudod közérthetően, akár szórakoztatóan, stílusosan átadni. Abban a pillanatban, hogy magabiztosan beszélsz mások előtt, a szakértői státuszod is megszilárdul – függetlenül attól, hogy valójában a szakterületedtől akár nagyon is messze eső területen, az előadásmódodban fejlődtél.